• خبرها
  • ترسیم یک رویکرد کیفی در انتخاب آثار بخش فیلم کوتاه
    1398/02/22
    گفتگو با جعفر صانعی‌مقدم عضو هیئت انتخاب بخش فیلم کوتاه
  • آشنایی با برگزیدگان آیین انتخاب کودکآنلاین + معرفی ایده‌ها
    1398/01/21
    شمارش معکوس تا مراسم پایانی جشنواره
  • نتایج باورنکردنی بخش ایده/ هیچ ایده‌ای سفارش داده نشد
    1397/12/11
    گفت‌وگو با حسین شیخ‌الاسلامی دبیر کمیته علمی و محتوایی جشنواره کودکآنلاین
  • فضای مجازی و کسب‌وکارهای روزآمد
    1397/10/28
    چگونه فضای مجازی اثرگذارترین بخش زندگی مردم شد
  • بادام زمینی ها
    1397/10/17
    با محبوب ترین وب سری ها
  • فقط یک الگو برای تولید وب سری وجود ندارد
    1397/10/06
    گزارش پرسش و پاسخ نمایندگان سمن ها در کارگاه تولید وب سری
  • گردهمایی سمن ها در کارگاه کودکآنلاین
    1397/10/06
    این کارگاه با هدف آشنایی با کسب و کارها و فرصت های تولید محتوای ویدیویی برگزار شد
  • بررسی راهکارهای رونق کسب و کار مجازی
    1397/10/05
    در شورای سیاستگذاری کودکآنلاین چه گذشت؟
  • ارتقاء وب سری ها با آموزش و توجه به کارگروهی
    1397/10/05
    گفت‌وگو با امیر سحرخیز رییس هیات مدیره صنف انیمیشن
  • کودکآنلاین؛ رویدادی مفید در تأمین محتوای مطلوب کودکان
    1397/10/04
    قدردانی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از وزیر ارتباطات
  • توان‌بخشی با کمک فضای مجازی
    1397/10/04
    اهمیت توجه به آموزش از طریق فضای مجازی در گفت‌وگو با علیرضا داوودنژاد کارگردان سینما
  • کودکآنلاین؛ یک حرکت مدرن فرهنگی
    1397/10/03
    روایت علی‌اکبر قاضی‌نظام، فیلم‌نامه‌نویس از اهمیت آشنایی با تکنولوژی‌ روز و استفاده از آن‌
  • اعضای ستاد اجرایی جشنواره کودکآنلاین معرفی شدند
    1397/10/02
  • پابه‌پای بچه‌ها جلو بیاییم
    1397/09/28
    غلامرضا رمضانی به سوالات ستاد خبری کودک‌آنلاین پاسخ داد
  • الهه رضایی: باید نیاز بچه‌های امروز را شناخت
    1397/09/26
    جذابیت بصری برای کودکان فراموش نشود
  • اتصال چند جزیره با یک جشنواره
    1397/09/26
    گفت‌وگو با مصطفی مصطفوی، مدیر مارکتینگ جشنواره کودک‌آنلاین
  • کودک‌آنلاین؛ فرصتی برای تجاری‌سازی ایده‌ها
    1397/09/26
    در دیدار دبیر جشنواره با گروهی از انیمیشن‌سازان چه گذشت؟
  • تا 14 دی ماه فرصت دارید
    1397/09/24
    مهلت ثبت ایده در جشنواره کودک‌آنلاین تمدید شد
  • حبیب ایل‌بیگی: بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری‌ روی ایده‌ها
    1397/09/23
    قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی از ظرفیت جشنواره کودک‌آنلاین می‌گوید
  • عباس‌پور: وب‌سری محدود به انیمیشن نیست
    گفت‌وگو با عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره

  • جشنواره ای با دو رویکرد: کار آفرینی و افزایش محتوا

    جشنواره ای با دو رویکرد: کار آفرینی و افزایش محتوا

    گفت‌وگو با «محمد ابوالحسنی» مدیر شتاب‌دهنده

    محمد ابوالحسنی گفت: خیلی از ایده‌ها در فرایند شتاب‌دهی تغییر کردند، بهتر و پخته تر شدند. در حال حاضر هم در کل از خروجی های بیرون آمده راضی هستم

    به گزارش ستاد خبری جشنواره کودک‌آنلاین، نخستین جشنواره وب سری و فیلم کوتاه کودک‌آنلاین 20 تا 22 آذر ماه 98 در باغ کتاب برگزار می‌شود. به همین بهانه با محمد ابوالحسنی موسس شتاب دهنده‌ فلافل که کار شتاب‌دهی ایده‌های این جشنواره را در بخش وب‌سری برعهده داشته است، گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

    چه طور شد که جشنواره کودک آنلاین شکل گرفت و شما شتاب دهی این آثار را برعهده گرفتید؟

    بحث مهم ما کمبود محتوای خاص کودک است که متناسب با شرایط فضای مجازی ساخته شده باشد. فراخوان جشنواره این بود که اگر شما ایده ای برای کودک و نوجوان در فضای مجازی دارید؛ پیشنهاد دهید. بخش مهمی از آن وب‌سری‌ها بود. بحث دیگر جشنواره کمک به تقدیر تفکر تولید کننده بود. چون تا به حال همکارهای ما همیشه انیمیشن را سفارشی ساخته بودند و با الگوی سود در تولید در آمد داشتند؛ ما حرفمان این بود که شما می توانید نظرمردم و بچه ها را تامین کنید و این امر را غیر مستقیم به پول تبدیل کنید. از کنار این کار محصولات جانبی پول ساز مثل بازی ها و اپیکیشن های کاربردی نیز برای شما به وجود می آید. به نظرم با دو رویکرد کار آفرینی و افزایش محتوا این جشنواره شکل گرفت. ما هم از همین منظر یار این جشنواره شدیم.

     نظرتان درباره شکل اجرای جشنواره چیست؟

    در ابتدا برنامه این بود که کار در زمان کوتاه تری به پایان برسد. اما شورای سیاستگذاری جشنواره اجازه دادند کارها به این مرحله برسد و جشن پایانی در آذر ماه برگزار شود. امیدوارم بعد از جشن پایانی شاهد ثبت شرکت ها باشیم.

     ایده های ارسالی به چه صورت بود؟

    در فراخوانی که داده شد 1021 ایده از سراسر کشور به جشنواره ارسال شد وهیئت انتخاب 40 ایده را از بین آن ها برگزید؛ در نهایت ما شروع به شتاب دهی 25 ایده در شتاب دهنده محتوای کودک کردیم. برخی از این افراد صرفا با یک ایده وارد شده بودند و تیمی نداشتند. در صورتی که در بسیاری از رویدادهای مشابه افراد با یک تیم وارد شتاب دهنده می شوند. در گام نخست ما کمک کردیم این افراد تیم هایشان شکل بگیرد. مثلا گفتیم برای این ایده چه کارگردان، نویسنده، طراح و شخصیتی خوب است. وقتی هسته ی اولیه تیم شکل گرفت 15 مربی در حوزه های فیلم نامه، تولید، مدل کسب و کار و بازی کمک می کردند تا طرح ها پخته‌تر شود. سپس شروع به نمونه سازی کردیم.

     وضعیت ارسال طرح های استانی چه طور بود؟

    متاسفانه طرح های رسیده از استان ها کم بود. چند طرح از استان‌های زنجان، البرز و کردستان داشتیم. اگر بتوانیم در دوره آینده یک دوره پیش شتاب دهی در استان ها برگزار کنیم خوب است. به این شکل که در استان فراخوان بدهیم؛ طرح های استانی را جمع کنیم وهمان جا کار کردن را شروع کنیم و سطح طرح ها را بالاتر ببریم. سپس آن طرح‌های پذیرفته شده را بیاوریم در مرحله کشوری به رای بگذاریم؛ چنین کاری شانس حضور تیم‌های استانی در جشنواره را بیشتر می‌کند.

     آیا کارهای ارائه شده به اندازه کافی قوی بودند؟

     اگر خودمان می خواستیم تعدادی ایده انتخاب کنیم؛ افراد حرفه ای تری را دعوت می کردیم. به نظرم در دوره اول ما خیلی ایده های ناب زیادی نداشتیم؛ اما ایده های نسبتا خوبی بودند. البته خیلی از ایده‌ها در فرایند شتاب دهی تغییر کردند، بهتر و پخته‌تر شدند. در حال حاضر هم در کل از خروجی های بیرون آمده راضی هستم.

     در نهایت سیر تکاملی پروژه ها چه طور پیش رفت؟

    پروژه ها در سه فاز اتفاق افتاد. فاز نخست هنگامی که طرح برای اولین بار بیرون آمد و قصه‌های کار پخته شد. پس از این که چند قسمت درست کردیم؛ کارها در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان به نمایش درآمد. جشنواره کودک و نوجوان اصفهان برای اولین بار امسال بخش وب سری را به خودش اضافه کرد و 40 اثر در بخش وب سری را پذیرفت که 20 کار آن از کودک آنلاین بود. مهم تر نظر بچه ها بود که توانستیم در آن جشنواره جمع کنیم. این نظرها در اختیار صاحبان ایده و تیم تولید قرار گرفت. بر اساس آن خیلی طرح ها را عوض کردیم. بعضی تیم ها تقویت شدند. بعضی کارگردان ها، نویسنده ها و شخصیت ها عوض شدند. نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را برطرف کردیم. مجدد نمونه سازی بعدی انجام شد و در هفته کودک 20 نفر از بچه های کانون پرورش فکری آمدند؛ 25 کار را دیدند ونظرشان را نوشتند. بر این اساس شروع کردیم کارها را اصلاح کردیم. سپس مرحله سوم نمونه سازی انجام شد. پس از مرحله سوم نمونه سازی که در حال حاضر در آن هستیم؛ قرار است با گذشت مراسم پایانی نظرات بچه ها را به شکل گسترده دریافت کنیم.

     احتمال موفقیت آثار را پس از جشنواره در عرصه ی بازاریابی چه طور ارزیابی می‌کنید؟ 

    هدف ما صرفا ساختن محتوا نیست. هدف ما تبدیل آنها به کسب و کار کردن  است. در این فاصله که ما داریم کارها را می سازیم یک تیم دارند روی مدل کسب و کار پروژه ها فعالیت می کنند. هر کدام از کارها یک نمونه عروسک، تیشرت، بازی، کلاه، لیوان و غیره دارد که در آن حوزه قرار می گیرد. این ها بحث های جانبی و لینک های متصوره است.

     در خصوص بحث بین الملل جشنواره کمی برایمان بگویید؟

     12 پروژه از آثار این دوره کودک آنلاین می توانند در بخش بین الملل حضور داشته باشند. مذاکراتی با ترکیه، عراق و ارمنستان انجام دادیم. برای سایر کشورها هم داریم تلاش می کنیم. برای این که خود انیمیشن و اپلیکیشن اپ ها در آن جا حضور داشته باشند.

     هدف نهایی جشنواره چیست؟

    هدف ما در نهایت تبدیل کردن این ایده ها به شرکت است. یعنی از ایده به یک شرکت تولید محتوا تبدیلشان کنیم. ما ایده را تبدیل به فیلم کردیم. نمونه محصول در حال حاضرهم مدل کسب و کار دارد؛ هم می تواند سرمایه گذار داشته باشد؛ پس می تواند به عنوان یک شرکت به کار خودش ادامه دهد.

     آینده جشنواره را چه طور می بینید؛ آیا ادامه خواهد داشت؟

    بله صد در صد. بنیان خوبی گذاشته شده است. جایی نبود که بیاید به بچه های انیمیشن مجال بدهد. فرق جشنواره کودک آنلاین با سایر جشنواره ها این است که سایر جشنواره ها کارآماده می پذیرند و داوری می کنند؛ اما این جشنواره فضا را فراهم  کرد تا ایده ها پردازش، ساخته و به کسب و کار تبدیل شوند.

     مخاطب جشنواره چه کسانی هستند؟

    چند طیف مخاطب جشنواره هستند. بچه ها، والدین، تولیدکنندگان محتوا، توزیع کنندگان محتوا و تولید کنندگان محصولات جانبی( تولیدکنندگان صنایع مجاور) که شامل بازی، لباس، ناشران کتاب، اپلیکیشن وغیره هستند. این ها هم خودشان منفعت می برند هم به تولیدکنندگان محتوا سود می رسانند.

     اثرگذاری جشنواره بر آینده وب سری را چه طور می بینید؟

     ما قبلا وب سری داشتیم. مثل دیرین دیرین یا وب سری های دیگر. اما جشنواره توانست به آن رسمیت ببخشد. پس از جشنواره کودک آنلاین، حجم تولیدی 25 پروژه باعث شد جشنواره فیلم کودک اصفهان بخشی مخصوص به  وب سری به برنامه‌های خود اضافه کند.

     در حاشیه جشنواره و به عنوان سوال آخر، قرار بود مجموعه دیرین دیرین به شکل قسمت های طولانی تری ساخته شود؛ این موضوع در چه مرحله ای قرار دارد؟

    13 قسمت(هر قسمت 20 دقیقه) از دیرین دیرین سریالی ساخته شده است. امیدواریم برای نوروز پخش را شروع کنیم. روی طرح کلی سینمای آن هم مشغول ایده‌ پردازی هستیم.

     

    گفت‌وگو: زهرا نقبائی

  • یادداشت و مقالات
  • سهم ما فقط بستن بود؟
    سهم ما فقط بستن بود؟
    1397/10/18
    یادداشت سيدجمال هاديان‌ دبیر جشنواره در روزنامه شرق
  • یک پنجره برای دیدن، یک پنجره برای شنیدن
    یک پنجره برای دیدن، یک پنجره برای شنیدن
    1397/10/04
    گفت‌وگوی روزنامه اعتماد با مدیرعامل فارابی درباره کودکآنلاین و سینما
  • کودکان؛ اصلی‌ترین مخاطبان رسانه‌ها
    کودکان؛ اصلی‌ترین مخاطبان رسانه‌ها
    1397/09/29
    خسرو سلجوقی از دلایل اهمیت جشنواره کودک‌آنلاین سخن می‌گوید
  • دعوت ستاره‌ها برای حضور در جشنواره کودک‌آنلاین
    دعوت ستاره‌ها برای حضور در جشنواره کودک‌آنلاین
    1397/09/25
    11 هنرمندی که از شما می‌خواهند در جشنواره شرکت کنید
  • گزارش دیدار شورای سیاست‌گذاری جشنواره کودک‌آنلاین با احمد مسجدجامعی
    گزارش دیدار شورای سیاست‌گذاری جشنواره کودک‌آنلاین با احمد مسجدجامعی
    مسجدجامعی: از وقتی وزارت پست، تلگراف و تلفن به وزارت ارتباطات تبدیل شد پیش‌بینی می‌شد که این وزارتخانه به تولید محتوا ورود کند
  • گزارش كامل نشست خبری دبير جشنواره‌ وب‌سری و فیلم‌ کوتاه کودک‌آنلاین
    گزارش كامل نشست خبری دبير جشنواره‌ وب‌سری و فیلم‌ کوتاه کودک‌آنلاین
    1397/08/29
    هادیان: همه می‌توانند ایده‌های خود را برای جشنواره بفرستند
  • دبیر جشنواره: کودک‌آنلاین جشنواره‌ای برای ايجاد فرصت‌های نو در فضای مجازی
    دبیر جشنواره: کودک‌آنلاین جشنواره‌ای برای ايجاد فرصت‌های نو در فضای مجازی
    1397/08/23
    رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با حکم محمد جواد آذری جهرمی به عنوان دبیر جشنواره کودک‌آنلاین منصوب شده است
  • کودکان کجا زندگی می‌کنند؟
    کودکان کجا زندگی می‌کنند؟
    1397/08/27
    یادداشتی از محمد جواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • نسل ناشناخته اَپ
    نسل ناشناخته اَپ
    1397/08/27
    یادداشتی از حسین شیخ‌الاسلامی دبیر علمی و محتوایی جشنواره‌ی کودک‌آنلاین
  • حامیان جشنواره
  • همراه اول
  • آدرس: تهران- خیابان شریعتی- بالاتر از چهاراه شهید قدوسی (قصر) جنب پارک اندیشه خیابان توپچی - پلاک 3 - کدپستی: 1558919111 دبیرخانه جشنواره کودک آنلاین تلفن 02188464547