• خبرها
  • نتایج باورنکردنی بخش ایده/ هیچ ایده‌ای سفارش داده نشد
    1397/12/11
    گفت‌وگو با حسین شیخ‌الاسلامی دبیر کمیته علمی و محتوایی جشنواره کودکآنلاین
  • فضای مجازی و کسب‌وکارهای روزآمد
    1397/10/28
    چگونه فضای مجازی اثرگذارترین بخش زندگی مردم شد
  • بادام زمینی ها
    1397/10/17
    با محبوب ترین وب سری ها
  • فقط یک الگو برای تولید وب سری وجود ندارد
    1397/10/06
    گزارش پرسش و پاسخ نمایندگان سمن ها در کارگاه تولید وب سری
  • گردهمایی سمن ها در کارگاه کودکآنلاین
    1397/10/06
    این کارگاه با هدف آشنایی با کسب و کارها و فرصت های تولید محتوای ویدیویی برگزار شد
  • بررسی راهکارهای رونق کسب و کار مجازی
    1397/10/05
    در شورای سیاستگذاری کودکآنلاین چه گذشت؟
  • ارتقاء وب سری ها با آموزش و توجه به کارگروهی
    1397/10/05
    گفت‌وگو با امیر سحرخیز رییس هیات مدیره صنف انیمیشن
  • کودکآنلاین؛ رویدادی مفید در تأمین محتوای مطلوب کودکان
    1397/10/04
    قدردانی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از وزیر ارتباطات
  • توان‌بخشی با کمک فضای مجازی
    1397/10/04
    اهمیت توجه به آموزش از طریق فضای مجازی در گفت‌وگو با علیرضا داوودنژاد کارگردان سینما
  • کودکآنلاین؛ یک حرکت مدرن فرهنگی
    1397/10/03
    روایت علی‌اکبر قاضی‌نظام، فیلم‌نامه‌نویس از اهمیت آشنایی با تکنولوژی‌ روز و استفاده از آن‌
  • اعضای ستاد اجرایی جشنواره کودکآنلاین معرفی شدند
    1397/10/02
  • پابه‌پای بچه‌ها جلو بیاییم
    1397/09/28
    غلامرضا رمضانی به سوالات ستاد خبری کودک‌آنلاین پاسخ داد
  • الهه رضایی: باید نیاز بچه‌های امروز را شناخت
    1397/09/26
    جذابیت بصری برای کودکان فراموش نشود
  • اتصال چند جزیره با یک جشنواره
    1397/09/26
    گفت‌وگو با مصطفی مصطفوی، مدیر مارکتینگ جشنواره کودک‌آنلاین
  • کودک‌آنلاین؛ فرصتی برای تجاری‌سازی ایده‌ها
    1397/09/26
    در دیدار دبیر جشنواره با گروهی از انیمیشن‌سازان چه گذشت؟
  • تا 14 دی ماه فرصت دارید
    1397/09/24
    مهلت ثبت ایده در جشنواره کودک‌آنلاین تمدید شد
  • حبیب ایل‌بیگی: بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری‌ روی ایده‌ها
    1397/09/23
    قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی از ظرفیت جشنواره کودک‌آنلاین می‌گوید
  • عباس‌پور: وب‌سری محدود به انیمیشن نیست
    گفت‌وگو با عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره

  • این دنیای شگفت انگیز استارتاپی

    این دنیای شگفت انگیز استارتاپی

    کسب و کاری که عموماً حول محور تکنولوژی شکل‌گرفته و پتانسیل رشد بالایی دارد

    به گزارش ستاد خبری جشنواره کودکآنلاین، در سال‌های اخیر با جهش بزرگی که برخی از استارتاپ ها در ایران داشتند بسیاری از افرادی که تصمیم به شروع کار داشتند، به سراغ استارتاپ ها رفتند، اما اغلب ما وقتی از استارتاپ حرف می‌زنیم 5 یا 6 شرکت بزرگ در حوزه دیجیتال در نظرمان آید، اما واقعیت استارتاپ چیست؟ چه حوزه‌های کاری را شامل می‌شود؟ 

    با اینکه چند سالی است، استارتاپ ها جای خود در فرهنگ کسب و کاری کشورها پیداکرده‌اند اما هنوز هیچ تعریف واحدی از این واژه در جهان ارائه نشده است بنابراین اغلب برای تعریف و توضیح آن از چند فرهنگ‌نامه و نظر مختلف کمک می‌گیرند. 

    در اصل استارت آپ ها (به انگلیسی: Startup یا Start-up) را به فارسی به شرکت نوپا ترجمه کرده‌اند. اگر چه در تعریف استارت آپ بر این مسئله تاکیدی وجود ندارد که حتماً فعالیت آن در حوزه تکنولوژی یا فن آوری اطلاعات باشد، اما به دلیل اینکه بسیاری از استارت آپ ها در سال‌های اخیر، حول این زمینه‌ها شکل گرفته‌اند، گاهی در تعریف استارت آپ به این مسئله هم اشاره می‌شود که استارت آپ باید در حوزه فن‌آوری‌های نوین فعال باشد. 

    در اینجا چند تعریف استارت آپ را باهم مرور می‌کنیم: 

    تعریف استارت آپ به عنوان یک واژه انگلیسی در دیکشنری وبستر :

    استارتاپ یک کسب‌وکار جدید است (A New Business) 

    تعریف استارتاپ توسط مرکز کسب و کارهای کوچک آمریکا (USSBA):

    کسب و کاری که عموماً حول محور تکنولوژی شکل‌گرفته و پتانسیل رشد بالایی دارد. طبق باور دانشمندان با توجه به روند رشد تکنولوژی و علم تا سال 2030 بیش از 50 درصد مشاغلی که تا امروز بشر به وسیله آن امرار معاش کرده است از بین خواهد رفت، در این میان برخی مشاغل نیز نسبت به گذشته اهمیتی بیشتری پیدا می‌کنند، یکی از حوزه‌هایی که در آینده بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد، حوزه‌های محتوایی اعلم از محتوای مکتوب، تصویری یا ویدیوی خواهد بود. 

    اما شرط رقابت جهانی چنین فضا و همین طور پایدار ماندن کسب و کاری مبتنی بر تولید محتوا چه خواهد بود؟ 

    به نظر می‌رسد پاسخ کارآفرینان موفق به این سوال تا کنون تنها یک چیز بوده است؛ تفکر استارتاپی، بر اساس این تفکر یک کسب‌وکار باید ویژگی‌های زیر را برای موفق شدن در بر بگیرد: کسب و کاری که پایداری برای اعضای آن دغدغه است و فرصت جو است اما فرصت‌طلب نیست. کسب و کاری که الزاماً مقیاس‌پذیر نیست. اگر چه طبیعتاً مقیاس‌پذیری برای آن مزیت و مطلوب است. پس اگر مادر یک خانواده کسب و کاری نوپایی ایجاد کند که فقط هزینه ماهیانه آن‌ها را تامین کند و هرگز بزرگ نشود، همین که پایدار باشد، از نظر متمم یک استارتاپ است. کسب و کاری که ممکن است مبتنی بر تکنولوژی های نوین باشد یا نباشد. کسب و کاری که هنوز در شرایط ابهام است و دوران نوزادی و کودکی خود را طی می‌کند. 

    شتاب‌دهنده (accelerator) چیست؟ 

    شتاب‌دهنده (Accelerator) یک ساختار منسجم و مشخص در جهت حمایت و توسعه کارآفرینی نوآورانه و دانش بنیان است که با هدف ارائه موارد زیر ایجاد می‌شود:

    کمک به کوتاه کردن روندهای راه‌اندازی و توسعه یک کسب‌وکار نوپا

    کمک در جهت بالا بردن کیفیت محصولات و خدمات و ثبات مالی کسب‌وکار نوپا

    آموزش و پرورش استارتاپ های پذیرش‌شده به صورت موازی و گروهی به این دلیل که در زمان‌های مشخصی گروه‌های استارتاپی وارد و خارج می‌شوند (بر خلاف مدل مراکز رشد که یک‌یک و به صورت موردی عمل می‌کنند)

    مشارکت در فرآیند فشرده‌ی توسعه کسب‌وکار نوپا برای یک مدت محدود (حداکثر ۶ ماه)

    دارا بودن یک سیلاب آموزشی کسب‌وکار محور

    ارائه‌ی مربی‌گری و یا منتورینگ و راهنمایی و مشاوره از کارآفرینان پیشکسوت و باتجربه به کارآفرینان

    ۱. نکته مهم در تعریف یک شتاب‌دهنده، شراکت است:

    شراکت هم در موفقیت و هم در شکست که این امر در قالب یک مدل همکاری مشخص شامل تقسیم سهام میان کارآفرینان و شتاب‌دهنده در ازای آورده‌های نقدی و غیر نقدی دو طرف عملیاتی می‌شود. برای نمونه دریافت درصد کمی از سهام توسط شتاب‌دهنده در ازای سرمایه نقدی و غیر نقدی که ارائه می‌کند. لازم است دقت شود که میزان سهامی که شتاب‌دهنده دریافت می‌کند نباید آن‌قدر زیاد باشد که کنترل کسب‌وکار را از کارآفرین بگیرد و یا جایی را برای ورود سرمایه‌گذاران بعدی در آینده باقی نگذارد

    ۲. تاکید مهم دیگر بر برنامه زمانی مشخص است:

    هدف یک شتاب‌دهنده کوتاه کردن و شتاب دهی به پروسه‌های راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپاست. اگر برنامه زمانی با آغاز و پایان مشخص وجود نداشته باشد و دو طرف یعنی شتاب‌دهنده و استارتاپ، خود را به یک بازه زمانی از پیش تعیین‌شده مقید ندانند، به احتمال زیاد شتابی در اجرای نقش‌های خود هم نخواهند داشت. در واقع این موضوع یکی از تفاوت‌های اساسی شتاب‌دهنده‌ها با مراکز رشد (incubators) هم هست. در آن مراکز در کشورمان (چه خصوصی و چه دولتی) زمان معنا و ارزش خودش را کم‌کم از دست می‌دهد و معمولا استارتاپ ها با زمان‌های طولانی در آنجا باقی می مانند تا بلکه به جایی برسند. تصور کنید نوزادی که برای زمان مشخصی نیاز به incubation دارد تا به رشد لازم برسد را بیش از اندازه‌ی طبیعی در دستگاه انکوبانور بماند. این نوزاد قطعا نوزاد سالمی نخواهد شد.

    ۳. نکته مهم دیگر، وجود منتورهای حرفه‌ای است:

    مشخص است که منتور با مربی آموزشی، متفاوت است. تعریف مناسبی که از کلمه منتور می‌توان ارائه کرد، فردی است باتجربه که سال‌ها در یک حوزه‌ی مشخص فعالیت عملی داشته است، شکست‌ها و موفقیت‌های متعدد تجربه کرده است. معمولا چنین افرادی به سبب تجربه، سن بالاتری داشته و به قول معروف چندین پیراهن بیشتر پاره کرده‌اند. چنین افرادی، در حوزه‌های کاری خود سرشناس و بسیار باارزش هستند، روابط تجاری بسیار خوبی دارند و مورد قبول فعالان آن حوزه هستند. ارتباط داشتن با چنین بزرگانی، برای کارآفرینان جوان، افتخار محسوب می‌شود. آنان با یک جمله، یک اشاره یا یک تماس، می‌توانند طرز فکر یک کارآفرین را دگرگون می کند و به حرکت او به سمت موفقیت شتاب می دهد. در ادبیات عرفانی و کهن ما، به چنین شخصیتی‌هایی با عنوان‌های مانند پیرِ راه، مرشد، رهنمون و … یاد می‌شود.

    کودکآنلاین در کجای این تفکر قرار دارد؟ 

    در سال‌های اخیر اغلب دیده است که مهندسان، تکنسین‌ها و مشاغل مربوط به ای‌اتی بیش از دیگر گروه‌ها برای تولید کسب‌وکار‌های خلاقانه حتی در حوزه تولید محتوا فعال بودند این امر را به سادگی می‌توان از افزایش تعداد انواع درگاه‌های تولید محتوا تحت وب، وی او دی ها و ... دید اما آیا این افراد می‌توانند ضامن تولید محتوای مناسب به لحاظ هنری باشند؟

    سیدجمال هادیان دبیر جشنواره کودکآنلاین در پاسخ به این سوال که چگونه کودکآنلاین فاصله فضای کسب‌وکار استارتاپی با نگاه هنرمندان را کم می‌کند این‌گونه اظهارنظر می کند: وزارت ارتباطات در این زمینه فقط به عنوان یک شتاب‌دهنده برای تولید محتوای مناسب ویژه کودکان و نوجوانان در فضای مجازی عمل می‌کند و در این جشنواره سایر وزارتخانه‌ها و نهادهای مسئول مشارکت می‌کنند.

    دراین‌باره مرتضی علی عباس میرزایی کارگردان سینما به خبرنگار ستاد خبری جشنواره فیلم کوتاه وب سری کودکآنلاین می‌گوید: فاصله زیادی بین نگاه استارتاپی جوانان امروز و هنرمندان ما وجود دارد و باید تلاش کرد این فاصله کم شود تا بتوان به درستی به دنبال چارچوب‌ بود.

    همه کسانی دارای ایده‌های ناب برای تولید محتوای کودک هستند می‌توانند با شرکت در جشنواره از مزایای استفاده از این شتاب‌دهنده استفاده کنند تا شاید برای نخستین بار در کشور بخش‌های مختلف صنعت، هنر و کسب‌وکار برای تولید بهترین محتوا برای کودکانمان به هم پیوند بخورند. 

  • یادداشت و مقالات
  • سهم ما فقط بستن بود؟
    سهم ما فقط بستن بود؟
    1397/10/18
    یادداشت سيدجمال هاديان‌ دبیر جشنواره در روزنامه شرق
  • یک پنجره برای دیدن، یک پنجره برای شنیدن
    یک پنجره برای دیدن، یک پنجره برای شنیدن
    1397/10/04
    گفت‌وگوی روزنامه اعتماد با مدیرعامل فارابی درباره کودکآنلاین و سینما
  • کودکان؛ اصلی‌ترین مخاطبان رسانه‌ها
    کودکان؛ اصلی‌ترین مخاطبان رسانه‌ها
    1397/09/29
    خسرو سلجوقی از دلایل اهمیت جشنواره کودک‌آنلاین سخن می‌گوید
  • دعوت ستاره‌ها برای حضور در جشنواره کودک‌آنلاین
    دعوت ستاره‌ها برای حضور در جشنواره کودک‌آنلاین
    1397/09/25
    11 هنرمندی که از شما می‌خواهند در جشنواره شرکت کنید
  • گزارش دیدار شورای سیاست‌گذاری جشنواره کودک‌آنلاین با احمد مسجدجامعی
    گزارش دیدار شورای سیاست‌گذاری جشنواره کودک‌آنلاین با احمد مسجدجامعی
    مسجدجامعی: از وقتی وزارت پست، تلگراف و تلفن به وزارت ارتباطات تبدیل شد پیش‌بینی می‌شد که این وزارتخانه به تولید محتوا ورود کند
  • گزارش كامل نشست خبری دبير جشنواره‌ وب‌سری و فیلم‌ کوتاه کودک‌آنلاین
    گزارش كامل نشست خبری دبير جشنواره‌ وب‌سری و فیلم‌ کوتاه کودک‌آنلاین
    1397/08/29
    هادیان: همه می‌توانند ایده‌های خود را برای جشنواره بفرستند
  • دبیر جشنواره: کودک‌آنلاین جشنواره‌ای برای ايجاد فرصت‌های نو در فضای مجازی
    دبیر جشنواره: کودک‌آنلاین جشنواره‌ای برای ايجاد فرصت‌های نو در فضای مجازی
    1397/08/23
    رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با حکم محمد جواد آذری جهرمی به عنوان دبیر جشنواره کودک‌آنلاین منصوب شده است
  • کودکان کجا زندگی می‌کنند؟
    کودکان کجا زندگی می‌کنند؟
    1397/08/27
    یادداشتی از محمد جواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • نسل ناشناخته اَپ
    نسل ناشناخته اَپ
    1397/08/27
    یادداشتی از حسین شیخ‌الاسلامی دبیر علمی و محتوایی جشنواره‌ی کودک‌آنلاین
  • حامیان جشنواره
  • همراه اول
  • آدرس: تهران- خیابان شریعتی- بالاتر از چهاراه شهید قدوسی (قصر) جنب پارک اندیشه خیابان توپچی - پلاک 3 - کدپستی: 1558919111 دبیرخانه جشنواره کودک آنلاین تلفن 02188464547