• خبرها
  • ترسیم یک رویکرد کیفی در انتخاب آثار بخش فیلم کوتاه
    1398/02/22
    گفتگو با جعفر صانعی‌مقدم عضو هیئت انتخاب بخش فیلم کوتاه
  • آشنایی با برگزیدگان آیین انتخاب کودکآنلاین + معرفی ایده‌ها
    1398/01/21
    شمارش معکوس تا مراسم پایانی جشنواره
  • نتایج باورنکردنی بخش ایده/ هیچ ایده‌ای سفارش داده نشد
    1397/12/11
    گفت‌وگو با حسین شیخ‌الاسلامی دبیر کمیته علمی و محتوایی جشنواره کودکآنلاین
  • فضای مجازی و کسب‌وکارهای روزآمد
    1397/10/28
    چگونه فضای مجازی اثرگذارترین بخش زندگی مردم شد
  • بادام زمینی ها
    1397/10/17
    با محبوب ترین وب سری ها
  • فقط یک الگو برای تولید وب سری وجود ندارد
    1397/10/06
    گزارش پرسش و پاسخ نمایندگان سمن ها در کارگاه تولید وب سری
  • گردهمایی سمن ها در کارگاه کودکآنلاین
    1397/10/06
    این کارگاه با هدف آشنایی با کسب و کارها و فرصت های تولید محتوای ویدیویی برگزار شد
  • بررسی راهکارهای رونق کسب و کار مجازی
    1397/10/05
    در شورای سیاستگذاری کودکآنلاین چه گذشت؟
  • ارتقاء وب سری ها با آموزش و توجه به کارگروهی
    1397/10/05
    گفت‌وگو با امیر سحرخیز رییس هیات مدیره صنف انیمیشن
  • کودکآنلاین؛ رویدادی مفید در تأمین محتوای مطلوب کودکان
    1397/10/04
    قدردانی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از وزیر ارتباطات
  • توان‌بخشی با کمک فضای مجازی
    1397/10/04
    اهمیت توجه به آموزش از طریق فضای مجازی در گفت‌وگو با علیرضا داوودنژاد کارگردان سینما
  • کودکآنلاین؛ یک حرکت مدرن فرهنگی
    1397/10/03
    روایت علی‌اکبر قاضی‌نظام، فیلم‌نامه‌نویس از اهمیت آشنایی با تکنولوژی‌ روز و استفاده از آن‌
  • اعضای ستاد اجرایی جشنواره کودکآنلاین معرفی شدند
    1397/10/02
  • پابه‌پای بچه‌ها جلو بیاییم
    1397/09/28
    غلامرضا رمضانی به سوالات ستاد خبری کودک‌آنلاین پاسخ داد
  • الهه رضایی: باید نیاز بچه‌های امروز را شناخت
    1397/09/26
    جذابیت بصری برای کودکان فراموش نشود
  • اتصال چند جزیره با یک جشنواره
    1397/09/26
    گفت‌وگو با مصطفی مصطفوی، مدیر مارکتینگ جشنواره کودک‌آنلاین
  • کودک‌آنلاین؛ فرصتی برای تجاری‌سازی ایده‌ها
    1397/09/26
    در دیدار دبیر جشنواره با گروهی از انیمیشن‌سازان چه گذشت؟
  • تا 14 دی ماه فرصت دارید
    1397/09/24
    مهلت ثبت ایده در جشنواره کودک‌آنلاین تمدید شد
  • حبیب ایل‌بیگی: بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری‌ روی ایده‌ها
    1397/09/23
    قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی از ظرفیت جشنواره کودک‌آنلاین می‌گوید
  • عباس‌پور: وب‌سری محدود به انیمیشن نیست
    گفت‌وگو با عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره

  • مرچندایز؛ راهکاری برای جان بخشیدن به صنعت

    مرچندایز؛ راهکاری برای جان بخشیدن به صنعت

    با شروع کودکآنلاین، مرچاندایز به ادبیات جشنواره‌ای وارد شد

    به گزارش ستاد خبری جشنواره کودکآنلاین، با شروع جشنواره کودکآنلاین برای نخستین بار کلمه مرچاندایز به ادبیات جشنواره‌ای ما نیز وارد شد، هرچند که کسانی که با الگوهای کسب‌وکار و بازاریابی به شکلی در ارتباط باشند بیش از این واژه را می‌شوند اما بد نیست بیشتر با این کلمه آشنا شویم.

    مرچاندایز از آن دسته واژه‌هایی است که چند معنی مختلف و نزدیک به هم دارد، به طور کلی در ایران از این واژه برای رساندن مفهوم «مدیریت طراحی فضای فروشگاهی» استفاده می‌شود در صورتی که معانی دیگری نیز دارد. 

    یکی از کاربردهای این واژه توصیف محصولات یک برند مورد استفاده برای ترویج یک فیلم، گروه پاپ و ...، یا مرتبط با شخصیت داستانی؛ است.

    آنچه تا کنون در کودک‌آنلاین به عنوان مرچاندایز استفاده شده است نیز همان مفهوم سطر بالا است. 

    چرا مرچاندایز؟

    به عنوان یک عروسک ساز یا تولیدکننده پوشاک کدام محصول پرفروش تری است؟ لباسی با طرح یکی از شخصیت‌های کارتونی یا تصویری از یک حیوان یا عروسک ناشناس؟

    مصطفی مصطفوی مسئول مارکتینگ جشنواره شکل دادن کاراکتر را یکی از مهم‌ترین نکات در پرفروش شدن یک محصول می‌داند و می‌گوید: ما در ایران نمونه‌هایی موفق از مرچاندایز را داشته‌ایم مانند عروسک و لوازم تحریر شکرستان یا مدرسه موش‌ها، جالب است بدانید زمان اکران مدرسه موش‌ها عروسک کپل در تهران به دلیل فروش بالا کمیاب شده بود! 

    به گفته او ما به بهانه این جشنواره سعی می‌کنیم چند جزیره مختلف را به هم وصل کنیم، یکی از این جزیره‌ها صاحبان تجربه‌ای هستند که برای حوزه کودک و نوجوان تولید محتوا کرده‌اند اما شاید خیلی با ادبیات فضای مجازی آشنا نباشند، از طرف دیگر گروهی را داریم که فضای مجازی را به خوبی می‌شناسند اما تجربه و توان قصه‌گویی و امکاناتی که سال‌ها در اختیار گروه اول بوده را نداشته‌اند. بخش مهم دیگر صاحبان صنایع فرهنگی هستند که از این اتفاقات کامل دورافتاده‌اند؛ تولیدکنندگان لوازم‌التحریر عروسک و اسباب‌بازی و بازی‌سازان از این فضا کامل دورند خب، یک ایده خلاقانه وجود دارد، یک متخصص هم در حوزه منتورشیپ که با پیوند آن‌ها می‌تواند انتظار محصول قابل قبولی را داشت.

    قاعدتا ایده آل هر تولیدکننده‌ای حذف هزینه ساخت و پرداخت یک شخصیت محبوب برای مخاطبانش خواهد بود بنابراین بهترین راه برای یک سرمایه‌گذاری شناخت ایده‌هایی است که در آینده نزدیک می‌تواند بین مخاطبان محبوب و پرفروش شود. 

    اما قدم‌های بلندتر و جسورانه‌تری نیز وجود دارد، سرمایه‌گذاری بر یک شخصیت تنها به منظور استفاده از مرچاندایز آن محصول همان طور که در کشورهای پیشرفته امروز بسیاری از کاراکترهای تلویزیونی و انیمیشینی تنها برای وایرال شده طراحی می‌شود، یکی از نمونه‌های موفق این‌کار انیمیشین مشهور ماشین‌ها است که تنها از محل فروش ماشین‌های ریخته‌گری این کاراکترها استودیو والت دیزنی به عنوان سرمایه‌گذار این انیمیشن به درآمدی میلیونی برسد. 

    کودک‌آنلاین، همگرایی مجموعه‌های مختلف برای حصول بهترین نتیجه 

    مصطفوی درباره روند شرکت در کودک‌آنلاین می‌گوید: صاحبان ایده در بخش تجاری باید توضیح دهند که چرا یک ایده قابلیت تجاری‌سازی دارد. ما از آن‌ها می‌خواهیم که به مخاطب خودشان فکر کنند. در واقع تلاش می‌کنیم تا این طرز فکر در میان شرکت‌کنندگان رواج پیدا کند که زمانی که یک ایده را در ذهن می‌پرورانند به جوانب دیگر هم اهمیت دهند. در فضای مجازی استعدادها به تنهایی تلاش می‌کنند، بدون هیچ  سرمایه‌گذاری و پشتیبانی باشد...‌. در صورتی که در کشورهای پیشرفته می‌بینم یک کمپانی پشتیبان یک ایده است و این یعنی انجام چنین کاری به هیچ‌وجه به تنهایی ممکن نیست؛ بنابراین جشنواره کودکآنلاین در نقش یک شتاب‌دهنده قرار است بخش‌های تولید سرمایه را به هم وصل کند.

    امیرحسین اکرمی نیز به عنوان یک کارشناس کارآفرینی در مورد اهمیت مرچاندایز و معرفی یک محصول می‌گوید: قدم ابتدایی هر کاری ایده است و این جشنواره سعی دارد ایده را وارد قالب بزرگ تری کند، قدم بعدی اما تبدیل ایده به محتوایی قابل‌استفاده در زنجیره صنایع خلاق خواهد بود و نکته قابل‌توجه این است که مهم‌ترین بخش زنجیره صنایع خلاق بخشی است که می‌تواند ارزش در سیستم ایجاد کند بنابراین باید دید تک محصولی را از صنایع حذف کنیم.

    او که خود یکی از اعضای هیئت انتخاب جشنواره کودکآنلاین است به مرچاندایز به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های زنجیره صنایع خلاق نگاه می‌‎کند و می‌گوید: تک محصولی دیدن یک بخش از صنایع خلاق می‌تواند باعث شود تا بخش بزرگی از پتانسیل ایده و ارزش از بین به رود و به سود و فعل نرسد.

    در نهایت پرداختن به بخش مرچاندایز به عنوان یکی از وجه تمایزهای این جشنواره با سایر جشنواره‌های تولید محتوا شناخته شد به طوری که سید جمال هادیان آن را به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف جشنواره ب

  • یادداشت و مقالات
  • سهم ما فقط بستن بود؟
    سهم ما فقط بستن بود؟
    1397/10/18
    یادداشت سيدجمال هاديان‌ دبیر جشنواره در روزنامه شرق
  • یک پنجره برای دیدن، یک پنجره برای شنیدن
    یک پنجره برای دیدن، یک پنجره برای شنیدن
    1397/10/04
    گفت‌وگوی روزنامه اعتماد با مدیرعامل فارابی درباره کودکآنلاین و سینما
  • کودکان؛ اصلی‌ترین مخاطبان رسانه‌ها
    کودکان؛ اصلی‌ترین مخاطبان رسانه‌ها
    1397/09/29
    خسرو سلجوقی از دلایل اهمیت جشنواره کودک‌آنلاین سخن می‌گوید
  • دعوت ستاره‌ها برای حضور در جشنواره کودک‌آنلاین
    دعوت ستاره‌ها برای حضور در جشنواره کودک‌آنلاین
    1397/09/25
    11 هنرمندی که از شما می‌خواهند در جشنواره شرکت کنید
  • گزارش دیدار شورای سیاست‌گذاری جشنواره کودک‌آنلاین با احمد مسجدجامعی
    گزارش دیدار شورای سیاست‌گذاری جشنواره کودک‌آنلاین با احمد مسجدجامعی
    مسجدجامعی: از وقتی وزارت پست، تلگراف و تلفن به وزارت ارتباطات تبدیل شد پیش‌بینی می‌شد که این وزارتخانه به تولید محتوا ورود کند
  • گزارش كامل نشست خبری دبير جشنواره‌ وب‌سری و فیلم‌ کوتاه کودک‌آنلاین
    گزارش كامل نشست خبری دبير جشنواره‌ وب‌سری و فیلم‌ کوتاه کودک‌آنلاین
    1397/08/29
    هادیان: همه می‌توانند ایده‌های خود را برای جشنواره بفرستند
  • دبیر جشنواره: کودک‌آنلاین جشنواره‌ای برای ايجاد فرصت‌های نو در فضای مجازی
    دبیر جشنواره: کودک‌آنلاین جشنواره‌ای برای ايجاد فرصت‌های نو در فضای مجازی
    1397/08/23
    رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با حکم محمد جواد آذری جهرمی به عنوان دبیر جشنواره کودک‌آنلاین منصوب شده است
  • کودکان کجا زندگی می‌کنند؟
    کودکان کجا زندگی می‌کنند؟
    1397/08/27
    یادداشتی از محمد جواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • نسل ناشناخته اَپ
    نسل ناشناخته اَپ
    1397/08/27
    یادداشتی از حسین شیخ‌الاسلامی دبیر علمی و محتوایی جشنواره‌ی کودک‌آنلاین
  • حامیان جشنواره
  • همراه اول
  • آدرس: تهران- خیابان شریعتی- بالاتر از چهاراه شهید قدوسی (قصر) جنب پارک اندیشه خیابان توپچی - پلاک 3 - کدپستی: 1558919111 دبیرخانه جشنواره کودک آنلاین تلفن 02188464547