• خبرها
  • نتایج باورنکردنی بخش ایده/ هیچ ایده‌ای سفارش داده نشد
    1397/12/11
    گفت‌وگو با حسین شیخ‌الاسلامی دبیر کمیته علمی و محتوایی جشنواره کودکآنلاین
  • فضای مجازی و کسب‌وکارهای روزآمد
    1397/10/28
    چگونه فضای مجازی اثرگذارترین بخش زندگی مردم شد
  • بادام زمینی ها
    1397/10/17
    با محبوب ترین وب سری ها
  • فقط یک الگو برای تولید وب سری وجود ندارد
    1397/10/06
    گزارش پرسش و پاسخ نمایندگان سمن ها در کارگاه تولید وب سری
  • گردهمایی سمن ها در کارگاه کودکآنلاین
    1397/10/06
    این کارگاه با هدف آشنایی با کسب و کارها و فرصت های تولید محتوای ویدیویی برگزار شد
  • بررسی راهکارهای رونق کسب و کار مجازی
    1397/10/05
    در شورای سیاستگذاری کودکآنلاین چه گذشت؟
  • ارتقاء وب سری ها با آموزش و توجه به کارگروهی
    1397/10/05
    گفت‌وگو با امیر سحرخیز رییس هیات مدیره صنف انیمیشن
  • کودکآنلاین؛ رویدادی مفید در تأمین محتوای مطلوب کودکان
    1397/10/04
    قدردانی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از وزیر ارتباطات
  • توان‌بخشی با کمک فضای مجازی
    1397/10/04
    اهمیت توجه به آموزش از طریق فضای مجازی در گفت‌وگو با علیرضا داوودنژاد کارگردان سینما
  • کودکآنلاین؛ یک حرکت مدرن فرهنگی
    1397/10/03
    روایت علی‌اکبر قاضی‌نظام، فیلم‌نامه‌نویس از اهمیت آشنایی با تکنولوژی‌ روز و استفاده از آن‌
  • اعضای ستاد اجرایی جشنواره کودکآنلاین معرفی شدند
    1397/10/02
  • پابه‌پای بچه‌ها جلو بیاییم
    1397/09/28
    غلامرضا رمضانی به سوالات ستاد خبری کودک‌آنلاین پاسخ داد
  • الهه رضایی: باید نیاز بچه‌های امروز را شناخت
    1397/09/26
    جذابیت بصری برای کودکان فراموش نشود
  • اتصال چند جزیره با یک جشنواره
    1397/09/26
    گفت‌وگو با مصطفی مصطفوی، مدیر مارکتینگ جشنواره کودک‌آنلاین
  • کودک‌آنلاین؛ فرصتی برای تجاری‌سازی ایده‌ها
    1397/09/26
    در دیدار دبیر جشنواره با گروهی از انیمیشن‌سازان چه گذشت؟
  • تا 14 دی ماه فرصت دارید
    1397/09/24
    مهلت ثبت ایده در جشنواره کودک‌آنلاین تمدید شد
  • حبیب ایل‌بیگی: بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری‌ روی ایده‌ها
    1397/09/23
    قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی از ظرفیت جشنواره کودک‌آنلاین می‌گوید
  • عباس‌پور: وب‌سری محدود به انیمیشن نیست
    گفت‌وگو با عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره

  • قصه سالم و مخاطب‌شناسی را جدی بگیریم

    قصه سالم و مخاطب‌شناسی را جدی بگیریم

    بیژن بیرنگ از شاخصه‌های فعالیت برای جذب کودکان می‌گوید

    به گزارش ستاد خبری جشنواره کودک‌آنلاین، بیژ‌ن بیرنگ یکی از افرادی است که با ساخت فیلم‌ها و برنامه‌هایی خاطره‌انگیز لحظات شیرینی را برای کودکان نسل‌های مختلف ساخت. کارگردان و تهیه‌کننده‌ای که مخاطب را به خوبی می‌شناسد و می‌داند که چطور برنامه‌ای را تهیه کند که هم بزرگسالان با آن ارتباط برقرار کنند و هم کودکان. قصه‌هایش از جنس مردم است و به خوبی می‌توان با قهرمانان داستان‌هایش همذات‌پنداری کرد. حالا سراغش رفتیم و از فاکتور‌های موفقیت آثار کودک پرسیدیم و سال‌های طلایی سینمای کودک. البته  همان‌طور که خودش می‌گوید نگاه بی‌رحمی به این ماجرا دارد، اما مهم‌ترین فاکتور موفقیت را مخاطب‌شناسی و انتخاب یک قصه درست می‌داند. 

    «اولین چیزی که باید به خاطر داشته باشیم طیف مخاطب‌شناسی است. هر سنی ویژگی‌های منحصر به فرد خودش را دارد و باید به این توجه کنیم که قرار است برای چه کسانی برنامه تولید کنیم یا فیلم سینمایی و برنامه تلویزیونی بسازیم. گروه سنی خردسال نیازمند برنامه‌های آموزشی است. اصولا خوراکی که برای گروه خردسال در نظر داریم بیشتر در حوزه آموزشی و برنامه‌های عروسکی و شاد است. گروه سنی کودک که از ۴ سال شروع می‌شود تا ۱۲ یک سری فاکتور‌های دیگر را نیاز دارد و ۱۳ تا ۱۹ که گروه نوجوان است ویژگی‌های دیگری دارد و به اصطلاح از آن‌ها با عنون مخاطبان پاپ‌کورنی یاد می‌شود. با این حساب اولین کاری که باید انجام دهیم یک مخاطب‌شناسی درست با آمار دقیق است.»

    بیژن بیرنگ در جواب به این سوال که در آن‌ سال‌هایی که کار می‌کردید و در واقع می توان از آن به عنوان دوران طلایی سینمای کودک یاد کرد، چه فاکتور‌هایی رعایت می‌شد که کارها با استقبال روبرو می‌شد. می‌گوید: «من یک نگاه کلی نسبت به سینمای کودک دارم؛ بارها و بارها شنیده‌ام که می‌گویند دوران طلایی سینمای کودک، دهه ۶۰ بود. می‌خواهم کمی رک و البته بی‌رحم باشم و بگویم  به عقیده من آن دوره، چندان هم طلایی نبود و در واقع من و بسیاری از اهالی سینما مجبور بودیم در این عرصه کار کنیم. با محدودیت‌های بسیاری در ساخت و تولید روبرو بودیم. خط قرمزهای بسیاری را در ساخت فیلم‌های سینمایی بزرگسال داشتیم و در واقع به دنیای کودک پناه بردیم. سینمای کودک تنها جایی بود که می‌توانستیم از فانتزی بهره ببریم. کمی عشق در قصه بگنجانیم و رنگ و شادی را به نمایش بگذاریم. دهه شصت که از آن به عنوان دهه طلایی آثار کودک یاد می‌کنند، با محدودیت‌های بسیاری روبرو بودیم. هر کاری برای تولید به تصویب نمی‌رسید. به همین خاطر فیلم‌هایی تولید شد که خانواده هم دوستش داشت و جذب آن می‌شد.  وقتی محدودیت‌ها برداشته شد، به دنیای بزرگسالان کوچ کردیم و خود من همسران و خانه سبز و دنیای شیرین و ... را ساختم. درست است که در ساعتی که متعلق به کودکان بود این برنامه‌ها پخش می‌شد، اما در واقع مخاطب ما کودک نبود.»

    اما راهکاری که او دارد، با نگاه منطقی و درستی همراه است. او عقیده دارد که نمی‌توان آن دوران را زنده کرد، بلکه باید از همان تجربه‌ها درس گرفت و با در نظر گرفتن یک قصه درست، طیف بسیاری از مخاطب را درگیر کرد. «به عقیده من نگاهی که در ایران نسبت به سینمای کودک داریم، نگاه درستی نیست. این نگاه ناشی از تسلط سینمای اروپای شرقی در یک برهه زمانی مشخص است. زمانی که جشنواره‌های سوئد، سینمای لهستان و سینمای آلمان برای پر و بال دادن به کودکان گل کردند، ایران که انقلاب را پشت سر گذاشته بود، این نگاه را که ناشی از توجه کودک بود دنبال می‌کرد. دولت برای تولید آثار کودک بودجه در اختیار می‌گذاشت و ما هم چنین سینمایی را به وجود آوردیم و بعد کم کم جشنواره‌ها و پویانمایی و ... وارد عرصه شدند. حالا ما دنبال این هستیم که آن دوران خاص را زنده کنیم. در واقع بی‌رحمی که از آن حرف می‌زنم، همین‌ ارزیابی است. این در حالی است که حالا شرایط فرق کرده است و باید شرایط جدیدی را برای آثاری با ایده‌های تازه مهیا کنیم. اگر فیلمی ساخته می‌شود، به آن شرایط اکران داده شود. برنامه‌ای که تولید می‌شود، باید زمان پخش مناسب در اختیار داشته باشد و هر آن‌چه که مربوط به حمایت‌های سازمان‌های خاص است بعد از تمام شدن کار صورت بگیرد. در واقع باید از ایده‌هایی استقبال کنیم که خانواده هم درگیرش باشد و به نظرم والت‌دیزنی در تمام این سال‌ها رویه درستی را پیش گرفته است. این کمپانی «سیندرلا» را فقط برای بچه‌ها نساخت، بلکه کاری تولید کرد که خانواده هم از آن لذت ببرد. امروز داستان‌ها و افسانه‌های قدیمی را با یک پرداخت جدید تولید می‌کند و نه تنها بچه‌ها بلکه بزرگسالان هم جذبش می‌شوند. چیزی که می‌خواهم بگویم این است. امروز جای سینمای خانواده در عرصه فیلمسازی خالی است. می‌توان یک فیلم خوب، یک قصه عاشقانه، یک داستان سالم و هیجان‌انگیز را با یک پرداخت درست به نمایش گذاشت که هم بزرگسال لذت ببرد و هم کودک.»

    نخستین جشنواره فیلم کوتاه و وب‌سری کودک‌آنلاین به دبیری سیدجمال هادیان در چهار فاز فراخوان ایده، انتخاب ایده‌های برتر، مشارکت در توليد ایده‌ها و انتخاب تولیدات برتر برگزار می‌شود و مراسم پایانی جشنواره، اردیبهشت سال 98 برگزار خواهد شد.

  • یادداشت و مقالات
  • سهم ما فقط بستن بود؟
    سهم ما فقط بستن بود؟
    1397/10/18
    یادداشت سيدجمال هاديان‌ دبیر جشنواره در روزنامه شرق
  • یک پنجره برای دیدن، یک پنجره برای شنیدن
    یک پنجره برای دیدن، یک پنجره برای شنیدن
    1397/10/04
    گفت‌وگوی روزنامه اعتماد با مدیرعامل فارابی درباره کودکآنلاین و سینما
  • کودکان؛ اصلی‌ترین مخاطبان رسانه‌ها
    کودکان؛ اصلی‌ترین مخاطبان رسانه‌ها
    1397/09/29
    خسرو سلجوقی از دلایل اهمیت جشنواره کودک‌آنلاین سخن می‌گوید
  • دعوت ستاره‌ها برای حضور در جشنواره کودک‌آنلاین
    دعوت ستاره‌ها برای حضور در جشنواره کودک‌آنلاین
    1397/09/25
    11 هنرمندی که از شما می‌خواهند در جشنواره شرکت کنید
  • گزارش دیدار شورای سیاست‌گذاری جشنواره کودک‌آنلاین با احمد مسجدجامعی
    گزارش دیدار شورای سیاست‌گذاری جشنواره کودک‌آنلاین با احمد مسجدجامعی
    مسجدجامعی: از وقتی وزارت پست، تلگراف و تلفن به وزارت ارتباطات تبدیل شد پیش‌بینی می‌شد که این وزارتخانه به تولید محتوا ورود کند
  • گزارش كامل نشست خبری دبير جشنواره‌ وب‌سری و فیلم‌ کوتاه کودک‌آنلاین
    گزارش كامل نشست خبری دبير جشنواره‌ وب‌سری و فیلم‌ کوتاه کودک‌آنلاین
    1397/08/29
    هادیان: همه می‌توانند ایده‌های خود را برای جشنواره بفرستند
  • دبیر جشنواره: کودک‌آنلاین جشنواره‌ای برای ايجاد فرصت‌های نو در فضای مجازی
    دبیر جشنواره: کودک‌آنلاین جشنواره‌ای برای ايجاد فرصت‌های نو در فضای مجازی
    1397/08/23
    رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با حکم محمد جواد آذری جهرمی به عنوان دبیر جشنواره کودک‌آنلاین منصوب شده است
  • کودکان کجا زندگی می‌کنند؟
    کودکان کجا زندگی می‌کنند؟
    1397/08/27
    یادداشتی از محمد جواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • نسل ناشناخته اَپ
    نسل ناشناخته اَپ
    1397/08/27
    یادداشتی از حسین شیخ‌الاسلامی دبیر علمی و محتوایی جشنواره‌ی کودک‌آنلاین
  • حامیان جشنواره
  • همراه اول
  • آدرس: تهران- خیابان شریعتی- بالاتر از چهاراه شهید قدوسی (قصر) جنب پارک اندیشه خیابان توپچی - پلاک 3 - کدپستی: 1558919111 دبیرخانه جشنواره کودک آنلاین تلفن 02188464547