• خبرها
  • فضای مجازی و کسب‌وکارهای روزآمد
    1397/10/28
    چگونه فضای مجازی اثرگذارترین بخش زندگی مردم شد
  • بادام زمینی ها
    1397/10/17
    با محبوب ترین وب سری ها
  • فقط یک الگو برای تولید وب سری وجود ندارد
    1397/10/06
    گزارش پرسش و پاسخ نمایندگان سمن ها در کارگاه تولید وب سری
  • گردهمایی سمن ها در کارگاه کودکآنلاین
    1397/10/06
    این کارگاه با هدف آشنایی با کسب و کارها و فرصت های تولید محتوای ویدیویی برگزار شد
  • بررسی راهکارهای رونق کسب و کار مجازی
    1397/10/05
    در شورای سیاستگذاری کودکآنلاین چه گذشت؟
  • ارتقاء وب سری ها با آموزش و توجه به کارگروهی
    1397/10/05
    گفت‌وگو با امیر سحرخیز رییس هیات مدیره صنف انیمیشن
  • کودکآنلاین؛ رویدادی مفید در تأمین محتوای مطلوب کودکان
    1397/10/04
    قدردانی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از وزیر ارتباطات
  • توان‌بخشی با کمک فضای مجازی
    1397/10/04
    اهمیت توجه به آموزش از طریق فضای مجازی در گفت‌وگو با علیرضا داوودنژاد کارگردان سینما
  • کودکآنلاین؛ یک حرکت مدرن فرهنگی
    1397/10/03
    روایت علی‌اکبر قاضی‌نظام، فیلم‌نامه‌نویس از اهمیت آشنایی با تکنولوژی‌ روز و استفاده از آن‌
  • اعضای ستاد اجرایی جشنواره کودکآنلاین معرفی شدند
    1397/10/02
  • پابه‌پای بچه‌ها جلو بیاییم
    1397/09/28
    غلامرضا رمضانی به سوالات ستاد خبری کودک‌آنلاین پاسخ داد
  • الهه رضایی: باید نیاز بچه‌های امروز را شناخت
    1397/09/26
    جذابیت بصری برای کودکان فراموش نشود
  • اتصال چند جزیره با یک جشنواره
    1397/09/26
    گفت‌وگو با مصطفی مصطفوی، مدیر مارکتینگ جشنواره کودک‌آنلاین
  • کودک‌آنلاین؛ فرصتی برای تجاری‌سازی ایده‌ها
    1397/09/26
    در دیدار دبیر جشنواره با گروهی از انیمیشن‌سازان چه گذشت؟
  • تا 14 دی ماه فرصت دارید
    1397/09/24
    مهلت ثبت ایده در جشنواره کودک‌آنلاین تمدید شد
  • حبیب ایل‌بیگی: بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری‌ روی ایده‌ها
    1397/09/23
    قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی از ظرفیت جشنواره کودک‌آنلاین می‌گوید
  • عباس‌پور: وب‌سری محدود به انیمیشن نیست
    گفت‌وگو با عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره

  • استودیوهای بزرگ، محصولات مصرفی و سودهای غول‌پیکر

    استودیوهای بزرگ، محصولات مصرفی و سودهای غول‌پیکر

    بررسی چگونگی فروش محصولات جانبی انیمیشن‌ها، سرمایه اولیه تولید را 30 برابر می‌کند

    کودکآنلاین- در سال‌های اخیر اغلب ما به خوبی متوجه سلطه صنعت سینما و انیمشین بر سلایق خود و کودکان‌مان شده‌ایم تا جایی که دیگر نمی‌توانیم منکر نقش غول‌های این صنعت در جای‌جای زندگی روزمره‌مان شویم.

    کافی‌ست نگاهی به لیست علاقه‌مندی‌های تک‌تک‌مان بیاندازیم. به طور‌حتم در لیست هر کدام از ما شاید چند حیوان بامزه، پرنسس خوش‌چهره و اشیای سخنگو باشد! اما قرار نیست نقش این شخصیت‌های جذاب، حیوانات و پرنسس‌ها تنها خاطره‌ای از روزگاری در یاد و دل ما باشد، بلکه بسیار فراتر از آن مهم‌ترین وظیفه‌ آن‌ها کسب درآمدهای میلیاردی و کهکشانی برای صاحبان استودیوهای فیلم‌سازی و انیمیشن‌سازی‌ است. 

    بد نیست کمی به عقب بازگردیم تا روزهایی را به یاد آوریم که قرار بوده شخصیت محبوب ما جایزه مدرسه یا عیدی‌مان باشد، شب‌ها عروسکش را در آغوش می‌گرفتیم تا خوابش را ببینیم یا حتی آن‌ها آرزویی متعلق به همکلاسی ما بود که هیچ‌وقت برآورده نشد.

    خب، بار دیگر به سراغ سرچشمه این انیمیشن‌ها می‌رویم. کمپانی‌های بزرگی چون والت دیزنی، پیکسار و گیبلی؛ حالا ما صاحب یک انیمیشن موفق ساخته‌شده با آخرین تکنولوژی روز  برای علاقه‌مند کردن کودکان سراسر جهان هستیم که توانسته پس از کسب چند جایزه بین‌المللی حساب‌های سازندگان را از دلار سر ریز کند، پس چرا استودیوها به‌جای لذت از تماشای دست‌آفریده خود باید به بخش سخت‌تری بروند؟ بله، درست حدس زدید، تولید محصولات مصرفی.

    برای پیدا کردن پاسخ این سوال بد نیست سری به برخی از  اعداد و ارقام شرکت دیزنی بزنیم. یکی از محبوب‌ترین انیمیشن‌های این شرکت انیمیشن ماشین‌هاست که در قسمت دوم آن مک کوئین ماشین مسابقه‌ای معروف در همان دنیای خیالی از شخصیت‌های ماشینی به‌سر می‌برد و این‌بار باید با دوستش ماتر، بازهم پا به زمین مسابقه بگذارد. ساخت قسمت دوم این انیمیشن هزینه‌ای 200 میلیون دلاری را روی دست سازندگانش گذاشت، اما باتوجه به فروش 560 میلیون دلاری، موفق شد سود خوبی برای والت دیزینی- پیکسار به‌دنبال داشته باشد.

    از طرف دیگر در سال 1995 پیکسار که امروز دیگر یکی از زیرمجموعه‌های شرکت والت دیزینی محسوب می‌شود توانست با ساخت قسمت اول داستان اسباب‌بازی به فروش 360 میلیون دلاری برسد و امروز آخرین مجموعه ساخته‌شده از سری اسباب‌بازی از مرز فروش یک میلیارد دلار هم گذشته است، پس رقم 560 میلیون دلار، عدد نجومی و عجیبی برای این غول‌های انیمیشن محسوب نمی‌شود.

    اما اعداد دیگری هستند که می‌توانند ساخت انیمشین ماشین‌ها آن هم با هزینه 200 میلیونی را توجیه کنند، از سال 2006 که اولین قسمت این انیمیشن ساخته شد تا به امروز نزدیک به 200 میلیون مدل ماشین از ماشین‌های حاضر از در انیمیشن فروخته شد.

    امروز در کشور امریکا نیمی از پسربچه‌های 6 تا 11 ساله صاحب حداقل یک تی‌شرت با تصویر و طرحی از این انیمیشن هستند.

    همچنین بخش محصولات دیزنی از فروش این مجموعه تا کنون به درآمدی در حدود 6میلیارد دلار رسیده است (چیزی حدود 6 برابر فروش انیمیشن یخ زده(frozen) که به عنوان پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ شناخته می‌شود). در واقع ماشین‌ها می‌توانند در لیست فیلم‌های تجاری جایگاه دوم را پس از جنگ ستارگان به خود اختصاص دهد. 

    طبیعی‌ست که شرکت‌هایی مانند والت دیزنی پیش از حتی آغاز ساخت انیمیشن‌های خود به چگونگی فروش و محصولات جانبی آن می‌اندیشیند و چنین تفکری باعث شده تا آن‌ها بتوانند سرمایه اولیه برای تولید یک انیمیشن را 30 برابر کنند. 

    از طرفی حالا دیگر به نظر تلاش شرکت‌ها برای حضور در بازار محصولات جانبی منطقی می‌آید، چراکه  در این شرایط هیچ شرکتی از کوچک تا بزرگ حاضر نخواهد بود تا از چنین درآمدی صرفه نظر کند. حتی با اندکی بدبینی می‌توان به این نکته فکر کرد که شاید هدف از ساخت انیمیشنی مانند ماشین‌ها  پیش از جلوه‌های بصری و فروش آن به تنهایی نوعی بازاریابی و ایجاد نیاز در مخاطبان برای فروش محصولات بوده است.

     

    منبع: روزنامه تلگراف.برگردان: پوپک کفیلی

  • یادداشت و مقالات
  • سهم ما فقط بستن بود؟
    سهم ما فقط بستن بود؟
    1397/10/18
    یادداشت سيدجمال هاديان‌ دبیر جشنواره در روزنامه شرق
  • یک پنجره برای دیدن، یک پنجره برای شنیدن
    یک پنجره برای دیدن، یک پنجره برای شنیدن
    1397/10/04
    گفت‌وگوی روزنامه اعتماد با مدیرعامل فارابی درباره کودکآنلاین و سینما
  • کودکان؛ اصلی‌ترین مخاطبان رسانه‌ها
    کودکان؛ اصلی‌ترین مخاطبان رسانه‌ها
    1397/09/29
    خسرو سلجوقی از دلایل اهمیت جشنواره کودک‌آنلاین سخن می‌گوید
  • دعوت ستاره‌ها برای حضور در جشنواره کودک‌آنلاین
    دعوت ستاره‌ها برای حضور در جشنواره کودک‌آنلاین
    1397/09/25
    11 هنرمندی که از شما می‌خواهند در جشنواره شرکت کنید
  • گزارش دیدار شورای سیاست‌گذاری جشنواره کودک‌آنلاین با احمد مسجدجامعی
    گزارش دیدار شورای سیاست‌گذاری جشنواره کودک‌آنلاین با احمد مسجدجامعی
    مسجدجامعی: از وقتی وزارت پست، تلگراف و تلفن به وزارت ارتباطات تبدیل شد پیش‌بینی می‌شد که این وزارتخانه به تولید محتوا ورود کند
  • گزارش كامل نشست خبری دبير جشنواره‌ وب‌سری و فیلم‌ کوتاه کودک‌آنلاین
    گزارش كامل نشست خبری دبير جشنواره‌ وب‌سری و فیلم‌ کوتاه کودک‌آنلاین
    1397/08/29
    هادیان: همه می‌توانند ایده‌های خود را برای جشنواره بفرستند
  • دبیر جشنواره: کودک‌آنلاین جشنواره‌ای برای ايجاد فرصت‌های نو در فضای مجازی
    دبیر جشنواره: کودک‌آنلاین جشنواره‌ای برای ايجاد فرصت‌های نو در فضای مجازی
    1397/08/23
    رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با حکم محمد جواد آذری جهرمی به عنوان دبیر جشنواره کودک‌آنلاین منصوب شده است
  • کودکان کجا زندگی می‌کنند؟
    کودکان کجا زندگی می‌کنند؟
    1397/08/27
    یادداشتی از محمد جواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • نسل ناشناخته اَپ
    نسل ناشناخته اَپ
    1397/08/27
    یادداشتی از حسین شیخ‌الاسلامی دبیر علمی و محتوایی جشنواره‌ی کودک‌آنلاین
  • حامیان جشنواره
  • همراه اول
  • آدرس: تهران- خیابان شریعتی- بالاتر از چهاراه شهید قدوسی (قصر) جنب پارک اندیشه خیابان توپچی - پلاک 3 - کدپستی: 1558919111 دبیرخانه جشنواره کودک آنلاین تلفن 02188464547